Zamknij

Uporządkowanie zasad dotyczących teleporad w POZ

02:01, 18.08.2020 PAP Aktualizacja: 02:05, 18.08.2020
Skomentuj Fot. PAP Fot. PAP
reo

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej wejdzie w życie z końcem sierpnia. Zawarte w nim przepisy dotyczą m.in. ustalenia przez lekarza udzielającego teleporady, czy jest ona wystarczająca dla rozwiązania problemu zdrowotnego lub poinformowania pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego bezpośrednio oraz przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność.

Rozporządzenie resortu zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej wraz z wytycznymi konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej porządkują zasady jej udzielania wynika z poniedziałkowego komunikatu prasowego Ministerstwa Zdrowia.

Rozporządzenie reguluje również kwestie przekazywania informacji o stanie zdrowia pacjenta tak, by przepływ dokumentacji w formie elektronicznej był chroniony przed nieuprawnionym wykorzystaniem, ujawnieniem lub dostępem.

Resort zapewnia, że wypracowane rozwiązania mają na celu poprawę jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii.

- Teleporady stały się ważnym narzędziem opieki nad pacjentami w tych trudnych czasach. Dostrzegliśmy wiele ich zalet i na pewno chcemy, aby pozostały w POZ jako jedna z form opieki. Jednak widzimy potrzebę standaryzacji, opisania zasad postępowania i wskazania, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i zbadać pacjenta osobiście, aby eliminować błędy i poprawiać jakość udzielanych świadczeń - podkreślił wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas we współpracy z Ministerstwem Zdrowia opracowała wytyczne dotyczące udzielanych w czasie epidemii teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej.

- Przygotowane dokumenty obligują świadczeniodawców do organizacyjnego przygotowania placówek do płynnej realizacji świadczeń w ramach teleporad, a także zawierają praktyczne wskazówki dla personelu medycznego, jak bezpiecznie realizować teleporady w czasie epidemii - poinformowała dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas.

Wytyczne określają m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Wskazują również przypadki, w których realizowane powinny być wizyty osobiste pacjentów w placówkach.

Realizacja teleporady, w tym ustalenie jej terminu, jest uzgadniana w miejscu wykonywania świadczeń, na stronie internetowej świadczeniodawcy lub telefonicznie. Udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki lub położne. Odbywa się m.in. w formie porady telefonicznej, wideorozmowy, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową. O możliwości i sposobie jej realizacji powinna poinformować przychodnia.

Przed teleporadą lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ musi potwierdzić tożsamości pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, w przypadku wideoporady po okazaniu dokumentu tożsamości albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta.

Podczas teleporady lekarz przeprowadza konsultację w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia świadczenia zdrowotnego lekarz może wpisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne.

Gdy problem, z którym zgłosił się pacjent uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, lekarz wskazuje na konieczności wizyty w placówce. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowana w dokumentacji medycznej pacjenta.

Autorka: Klaudia Torchała

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

ZirytiwanaZirytiwana

1 1

Chyba ich poje....... Nie powiem gdzie możecie sobie wsadzić te wasze teleporady od kiedy to teraz wiem na co pacjent chory nie widząc pacjenta żenada proszę zmienić zawód jeśli wyjście do pacjenta jeat dla was takie trudne 13:29, 18.08.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

abab

0 0

z tego co wiem nikt nie pozostaje bez opieki ,każdy ma udzielona poprzez teleporadę lub osobiscie co jest wystarczające ale ty jeśli chcesz widzieć lekarza przy przepisywaniu leków to jest twój ból -zmień oddział 19:02, 24.08.2020


ZainteresowanyZainteresowany

0 0

Panie pielęgniarki i lekarze będą mieli więcej czasu na pogaduszki i śmiechy jak się wchodzi do ośrodka to tylko ich słychać

18:37, 27.08.2020


reo
0%