Współcześnie, w wysoce zglobalizowanym świecie, gdzie konkurencja w biznesie jest o wiele bardziej zażarta niż kiedykolwiek. Właśnie z tego powodu tak ważne jest zrozumienie swojego rynku docelowego. Jego segmentacja stanowi swoisty klucz do efektywnego marketingu, umożliwiając firmom dopasowanie swoich produktów oraz usług do konkretnych potrzeb klientów. Jak lepiej zrozumieć kwestię segmentacji rynku? Najprościej ująć ją jako proces podziału rynku na podstawie wydzielenia grup konsumentów o podobnych cechach, potrzebach, a także zachowaniach, które prawdopodobnie zareagują na podobne strategie marketingowe. Sama definicja segmentacji rynku obejmuje, jak sama nazwa sugeruje, identyfikację i pogrupowanie różnych segmentów rynku, by lepiej zrozumieć i spełnić oczekiwania klientów. By lepiej zorientować się w tym temacie, dobrze jest najpierw rozróżnić samo pojęcie segmentacji.
Kryteria segmentacji rynku stanowią zasadnicze elementy, które pozwalają na podział rynku w oparciu o różne cechy. Za jedne z najczęściej stosowanych kryteriów uważa się: segmentację demograficzną, geograficzną, psychograficzną oraz behawioralną. Każda kryterium oferuje unikalny wgląd w cechy potencjalnych klientów, umożliwiając tworzenie skrojonych na miarę strategii marketingowych, celowanych do konkretnych odbiorców. Warto pamiętać o tym, że strategia segmentacyjna uzyskuje największą skuteczność w momencie stosowania jej zróżnicowanych typów.
Segmentacja demograficzna. Powszechnie akceptowana metoda podziału bazy klientów według określonych cech demograficznych. Mamy tu do czynienia z kryteriami takimi jak wiek, płeć, zawód, dochód, liczba dzieci, a nawet narodowość czy religia. Najlepszy przykład segmentacji demograficznej to firmy produkujące zabawki dla dzieci, które kierują ofertę nie tyle do samych maluchów, co ich rodziców – to właśnie oni są tutaj prawdziwymi klientami.
Segmentacja geograficzna. Przedsiębiorstwa mają dzięki tej metodzie możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert, doskonale odpowiadających na potrzeby i preferencje konsumentów w różnych rejonach. Segmentacja geograficzna jest w stanie być realizowana na różnych poziomach, począwszy od makro do mikro. Firma odzieżowa może dostosowywać swoją ofertę do warunków klimatycznych danego regionu. Przykładowo, w krajach gdzie mamy do czynienia z chłodnym, wręcz mroźnym klimatem, firmy odzieżowe oferują ubrania wykonane z tkanin, które pozwalają na znacznie dłuższe utrzymanie ciepła.
Segmentacja psychograficzna. Dotyczy przede wszystkim rozeznania się w stylu życia, wartościach, zainteresowań oraz osobowości docelowych członków grupy odbiorców. Ten rodzaj segmentacji, w przeciwieństwie do pozostałych, skupia się bardziej na wewnętrznych cechach oraz motywacjach klientów, które w bezpośredni sposób wpływają na ich decyzje zakupowe. Ta segmentacja pozwala na zacieśnianie więzi z klientami, dzięki czemu firma odbierana jest w znacznie bardziej pozytywny sposób.
Segmentacja behawioralna. Pozwala ona firmom na grupowanie klientów na podstawie ich zachowań zakupowych, doświadczeń z produktem, lojalności wobec marki, częstotliwości i ilości zakupów, a także stopnia gotowości do dokonania transakcji. Metoda ta pozwala firmom na lepsze zrozumienie nawyków zakupowych klientów oraz dostosowanie do nich strategii marketingowej.
Segmentacją posługuje się wiele agencji. Przykład jednej z nich stanowi firma Norstat, która na swojej stronie, norstat.co/pl dzieli się wiedzą w zakresie rozumienia rynku i pozyskiwania cennych danych wspomagających późniejsze procesy marketingowe.
Proces segmentacji rynku stanowi dziś niemalże niezbędną procedurę, która zaczyna się od zrozumienia rynku oraz klientów, a kończy na wdrożeniu określonych strategii marketingowych, które dostosowane są do potrzeb poszczególnych segmentów. Stosowanie segmentacji rynku jest w stanie przynieść masę korzyści, począwszy od głębszego zrozumienia potrzeb, zachowań, a także preferencji konsumentów – to zaś niezbędne jest do opracowania skutecznych strategii marketingowych. Komunikaty mogą być dostosowane do konkretnych grup, co finalnie prowadzi do zwiększenia ich efektywności. Konsekwencją starannie dobranej oferty jest zaś wzrost sprzedaży i poprawa wskaźników finansowych firmy. Segmentacja może okazać się jednym z najlepszych rozwiązań pod względem budowy konkurencyjnej pozycji na współczesnym rynku. Warto stale dążyć do zrozumienia swoich klientów pod więcej niż jednym aspektem.