Zamknij

Blachodachówka – kupując, sprawdź jaka jest gwarancja!

18:31, 22.06.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 18:32, 22.06.2022

Postęp w zakresie technologii wykorzystywanych w branży dekarskiej pomógł odzyskać lekkim pokryciom blaszanym należne im miejsce. Nowoczesna blachodachówka jest dziś uważana nie tylko za ekonomiczne pokrycie dachowe, ale także estetyczne, nowoczesne i trwałe. Jednak nie każda blachodachówka jest sobie równa i dlatego inwestor powinien przy wyborze kierować się nie tylko wzorem czy kolorem, ale również tym, czy produkt posiada gwarancję, czego ona dotyczy i na ile lat producent przewiduje jego prawidłowe działanie na dachu.

Co wpływa na długość gwarancji blachodachówki?

Długość gwarancji udzielanej na blachodachówkę wynika wprost z zastosowanych w trakcie produkcji powłok zabezpieczających stal. Każdy rodzaj powłoki w różnym stopniu chroni blachę przed korozją, negatywnym działaniem promieniowania UV oraz uszkodzeniami mechanicznymi.

Na rynku można znaleźć podobnie wyglądające blachodachówki, które różni grubość i rodzaj powłoki wpływająca na czas trwania gwarancji oraz cenę:

  •  najmniejszą ochronę dają powłoki poliestrowe, na które zazwyczaj udzielana jest gwarancja od 10 do 30 lat; ich grubość wynosi 35 µm, a wersji z połyskiem tylko 25 µm;
  • powłoki hybrydowe oferowane są wraz z gwarancją na 20 do 40 lat; ich grubość wynosi 40 µm;
  • dające największą ochronę powłoki poliuretanowe pozwalają na gwarancję ich działania przez 30 do 50 lat; ich grubość wynosi aż 50 µm.

Powłoki poliuretanowe, takie jak PURLAK i PURMAT (Blachy Pruszyński) mają nieprzeciętne właściwości, dzięki którym producent zapewnia najwyższą odporność na korozję, zarysowania oraz działanie wilgoci. Poziom odporności na promieniowanie UV jest zgodny z klasyfikacją RUV4 – najbardziej wymagającą kategorią europejskiej normy EN 10169/2, dlatego ten rodzaj powłoki rekomendowany jest do projektów, które wymagają trwałości koloru w najwyższym stopniu.

Co oznacza gwarancja na blachodachówkę?

Gwarancja produktowa nie jest tożsama z gwarancją na funkcjonowanie całego dachu – trzeba pamiętać, że na dach składa się wiele elementów, m.in. konstrukcja, warstwa wstępnego krycia, akcesoria itd. Złe dopasowanie produktów, złożenie elementów wysokojakościowych z elementami o wątpliwej jakości, a także nierzetelna praca wykonawców mogą sprawić, że pokrycie będzie wyglądało nieestetycznie, a co gorsze – zacznie tracić na szczelności lub termoizolacyjności.

Dlatego inwestor powinien sprawdzić, czego dotyczy udzielona gwarancja, aby zadbać o dobrą kondycję pokrycia od chwili zakupu po odbiór prac budowlanych oraz korzystać z rozwiązań systemowych proponowanych przez producenta blachodachówki.

Gwarancja produktowa najczęściej dotyczy dwóch aspektów:

- gwarancja estetyczna oznacza, że powłoka przylegająca do blachy nie będzie pękać, łuszczyć się czy rozwarstwiać, a także nie będzie znacząco i nierównomiernie zmieniać nasycenia koloru (pod warunkiem, że warunki atmosferyczne w taki sam sposób oddziałują na całą powierzchnię powłoki); - gwarancja techniczna z kolei oznacza, że w okresie trwania gwarancji nie powinny się pojawić uszkodzenia powstałe wskutek korozji pochodzącej z rdzenia blachy ani dziury w jednolitej, gładkiej powierzchni produktu.

Jak nie stracić gwarancji na blachodachówkę?

O tym, by nie stracić gwarancji na pokrycie dachowe z blachy, inwestor powinien myśleć już od chwili zakupu blachodachówki. Choć profesjonalne ekipy budowlane znają zasady transportu, załadunku, wyładunku i przechowywania blachy (czy to ciętej z arkusza, czy paneli dachowych), nie zmienia to faktu, że błędy ludzkie są możliwe na każdym z etapów i wynikają zazwyczaj z lekceważenia zaleceń producenta. Dlatego inwestor powinien mieć świadomość, z czym wiąże się np. niewłaściwe składowanie blachy na placu budowy, gdy ta się przeciąga, czy samodzielnie organizowany transport, podczas którego produkty nie zostały właściwie zabezpieczone. Nadmierne naprężenia mogą spowodować wyginanie się blachy, które będzie widoczne już w trakcie jej układania, a z kolei miejscowe uszkodzenia powłoki ochronnej szybko ujawnią się w postaci postępującej korozji.

Gwarant, czyli producent, wychodzi również z założenia, że gwarancji podlegają produkty, które zostały ułożone na prawidłowo przygotowanej konstrukcji dopasowanej do danego modelu, a ekipa dekarska postępowała według wytycznych (m.in. stosując właściwe wkręty, narzędzia do cięcia i obróbki, obuwie) oraz układała dach w optymalnych warunkach pogodowych. Warto więc zatrudnić sprawdzoną i doświadczoną ekipę kładącą dach, która czuje się odpowiedzialna za pokrycie dachowe od chwili zakupu po odbiór prac dekarskich.

I na koniec, ważny jest sposób eksploatacji i konserwacji dachu. Sezonowy przegląd dachu uwzględniający oczyszczenie rynien i koszy dachowych, sprawdzenie kondycji mocowań oraz obróbek blacharskich, unikanie ostrych przedmiotów i środków chemicznych w trakcie ewentualnego czyszczenia, pomogą utrzymać pokrycie w dobrym stanie przez okres trwania gwarancji.

Choć czytanie warunków gwarancji nie jest pasjonującą lekturą, to w przypadku każdego wartościowego zakupu pomaga uniknąć nieświadomych błędów i rozczarowania z powodu odrzucenia reklamacji w razie pojawiających się problemów z użytkowaniem produktu.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%