Zamknij

Zawiłości polskiego prawa - kiedy warto odwiedzić kancelarię notarialną?

15:36, 29.04.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 15:39, 29.04.2019
Skomentuj

Nieznajomość prawa szkodzi, ale co zrobić, gdy jego zawiłości są zbyt skomplikowane dla osób, które chcą je chociaż trochę poznać? Jakie formalności wypełnić, gdy chce się sprzedać mieszkanie? Jak zadbać o obsługę prawną przedsiębiorstwa? Kogo się poradzić, gdy nie jest się pewnym znaczenia danego przepisu? Chociaż branża prawnicza nie cieszy się pozytywną renomą, jest jednak niezbędna, aby pomagać właśnie w takich przypadkach. I w setkach oraz tysiącach innych.

Notariusz – formalista

Częstym błędem jest mylenie notariusza z radcą prawnym i mieszanie ich wzajemnych kompetencji. Notariusz jest prawnikiem, u którego co do zasady wykonuje się czynności notarialne wymagające spisania konkretnych aktów uznawanych przez sądy, urzędy i instytucje. Kancelaria notarialna pomoże więc w spisaniu umowy sprzedaży: nieruchomości lub ruchomości, firmy, udziałów rynkowych; w załatwieniu spraw darowizny oraz dziedziczenia i spadków; sporządzeniu umów przedwstępnych i deweloperskich oraz ustanowienia hipoteki. W zdecydowanej większości tych przypadków konieczne jest osobiste stawiennictwo zainteresowanych osób.

Opłaty za usługi

Każda usługa notarialna, niezależnie od tego, czy chodzi o krótki odpis sporządzonego aktu, stworzenie skomplikowanej umowy hipotecznej czy tylko potwierdzenie dziedziczenia, wiąże się z pewnymi opłatami. W jej skład wchodzą ustawowe koszty: podatki, opłaty sądowe oraz wynagrodzenie notariusza. Każda z nich ma z góry ustaloną wartość, często wyliczaną na podstawie wartości np. mieszkania, samochodu czy spadku. Notariusz nie może zażądać od swojego klienta większej kwoty.

Przygotowanie dokumentów

Wizyta u notariusza to również konieczność wcześniejszego przygotowania odpowiedniego zestawu dokumentów. Ponieważ w grę wchodzą czynności prawne, nie wystarczy sam dowód osobisty. Najczęściej trzeba się zaopatrzyć również w akty urodzenia, ślubu lub zgonu (spadki i dziedziczenie), zaś w przypadku aktów notarialnych dotyczących sprzedaży, przeniesienia własności czy spraw firmowych również odpisy ksiąg wieczystych, zaświadczenia ze spółdzielni, wspólnoty mieszkaniowej, akty własności nieruchomości czy zaświadczenia z urzędów skarbowych.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%